Skład - opis rozszerzony

Ekstrakt spiruliny

Spirulina to handlowa nazwa skoncentrowanych i liofilizowanych sinic z gatunku Arthrospira platensis. Spirulina jest bardzo bogata w białko (ok. 50-70%) i witaminy A, B, C, D, E, K, β-karotenu oraz szereg składników mineralnych, zwłaszcza bardzo duże ilości magnezu. Spirulina jest powszechnie stosowana do produkcji suplementów żywieniowych i kosmetyków.

Immulina dostarcza ekstrakt uzyskany ze spiruliny, oznaczony przez producenta jako LECPEEN™, który aktywuje nieswoisty układ odporności. Odporność nieswoista nie tylko stanowi pierwszą linię obrony przeciwbakteryjnej, ale ma zasadniczy wpływ na tworzenie odporności swoistej np. nabytej po przechorowaniu lub po szczepieniach. Jest to wielkocząsteczkowy kompleks lipo-polisacharydowy, który posiada udowodnione działanie immuno-modulujące i aktywuje nieswoistą odporność organizmu (innate immunity). Jest to dokładnie taki sam kompleks, który jest obecny we wszystkich preparatach Immuliny

Kliknij na schemat obok, aby go powiększyć.

Ekstrakt Spiruliny platensis został opracowny przez zespół naukowców z Mississipi University pod kierunkiem prof. Davida Pasco. Właściwości immuno-modulujące LECPEEN z ekstraktu Spiruliny platensis zostały szerzej przedstawione w zakładce Wzmacnianie odporności

Zespół pod kierunkiem prof. Davida Pasco w Narodowym Centrum Badania Preparatów Naturalnych Uniwersytetu Missisipi opracował specjalny test standaryzacji aktywności immunologicznej ekstraktu spiruliny*.


* Ekstrakt LCEPEEN jest standaryzowany na jego zdolność do pobudzania układu odporności. Zapewniana jest aktywność 1.000 j. określanej własnym testem aktywacji monocytów. Ekstrakt posiada wyjątkową stabilność i w badaniach jego aktywność, w stanie praktycznie nie zmienionym, utrzymuje się przez 5 lat od daty produkcji.



Ekstrakt owocu aceroli

Acerola, inaczej wiśnia barbadoska, to niewielki owoc, który jest jednym z najbogatszych naturalnych źródeł witaminy C i rutozydów. Jeden owoc aceroli ważący 4,5 g ma tyle witaminy C co kilogram cytryn. Jedna mała szklanka (180 ml) soku z aceroli zawiera tyle witaminy C co 14 litrów soku pomarańczowego. Poza tym, w owocach występuje znaczna ilość prowitaminy A, tiaminy (witamina B1), ryboflawiny (witamina B2), niacyny (witamina PP), wapń, fosfor i żelazo.

Witamina C otrzymywana z owoców aceroli znajduje się w kompleksie z bioflawonoidami (rutyną i hesperydyną), dzięki czemu jest bardziej stabilna i stopniowo uwalniana, co poprawia jej biologiczne wykorzystanie przez organizm.

  • Rutyna hamuje aktywności hialuronidazy, dzięki czemu poprawia elastyczność i kondycję
  • Rutyna hamuje aktywność enzymu rozkładającego witaminę C, dzięki czemu przedłuża działanie tej witaminy.
  • Nie bez znaczenia są również właściwości antyoksydacyjne (wymiatacz wolnych rodników) rutozydu.

Witamina C

Witaminę C odkrył i opisał węgierski naukowiec Albert Szent-Györgyi w 1933 roku. Badacz wyodrębnił witaminę C z papryki. Za całokształt badań nad witaminą C oraz witaminą P (grupa żółtych barwników: rytuna i hesperydyna tzw. bio-falawonoidy, obecnie nie jest uważana za witaminę, ale wspomaga działanie witaminy C) otrzymał w 1937 roku Nagrodę Nobla.

Witamina C, czyli chemicznie kwas askorbinowy, jest to rozpuszczalna w wodzie witamina o silnych właściwościach redukcyjnych. Ekstrakt owoców aceroli dostarcza 25 % czystej, naturalnej witaminy C, w kompleksie z bio-flawonoidami. Zagadnienia związane z witaminą C i jej rolą w procesach odpornościowych zostały przedstawione w zakładce --> ekstrakt aceroli

Ekstrakt drożdży

Drożdże, ze względu na bogactwo witamin i minerałów, są stosowane przez osoby ze słabą odpornością (zawarta w nich witamina B2 pomaga w tworzeniu przeciwciał), a witamina B12 ułatwia przyswajanie żelaza, biotyna wspomaga produkcję ważnych dla zdrowia kwasów tłuszczowych. Witaminy z grupy B wzmacniają system nerwowy i są polecane osobom starszym oraz młodzieży uczącej się. Poza tym zawierają duże ilości selenu, cynku i chrom, który zmniejsza apetyt na słodycze oraz wspomaga pracę trzustki.

Ekstrakt drożdży piekarniczych dostarcza β-glukany z czego ponad 70% stanowi wielkocząsteczkowy β 1,3/1,6 D-glukan. Uważa się, że właśnie ta frakcja posiada właściwości immuno-modulujące, a jego spożycie wspomaga naturalną odporność organizmu. W licznych badaniach wykazano korzystny wpływ β-(1-3)(1-6) D-glukanu na układ odporności zarówno nieswoistej jak i odporności swoistej (nabytej).



Jony cynku

Immulina Plus dostarcza cynk w postaci łatwo przyswajalnego glukonianu cynku. Jedna kapsułka zarówno Immuliny Plus jak i Immuliny Plus forte dostarcza 5 mg cynku. Jedna łyżeczka do herbaty (5 ml) płynu (zawiesiny) Immulina Plus dostarcza również 5 mg cynku w postaci glukonianu. Przy czym dla małych dzieci zalecane jest spożycie 1/2 łyżeczki do herbaty czyli 2,5 ml

Rola cynku w organizmie człowieka

Cynk wpływa na funkcjonowanie układ immunologicznego w sposób złożony. Działa poprzez komórki układu odporności takie jak monocyty i komórki NK nasilając odpowiedź immunologiczną. Cynk wspomaga (jako kofaktor dla tymuliny – hormonu grasicy) dojrzewanie limfocytów T. Jony cynku indukują uwalnianie limfokin. Cynk poprawia stabilność błony komórkowej, a na poziomie jądra komórkowego wpływa na regulację układu odporności za pośrednictwem czynnika transkrypcji NF-κB. Cynk bierze również udział w generowaniu reaktywnych form tlenu.

Ponieważ przedstawiany preparat Immulina Plus jest suplementem diety, to nie o wszystkich działaniach cynku możemy tutaj napisać.

Zapotrzebowanie na cynk

Nasze zapotrzebowanie na cynk wynika z wielu czynników, a jego dokładne ustalenie nie jest łatwe. Na zapotrzebowanie wpływa stopień przyswajalności cynku z diety, interakcje z innymi pierwiastkami (żelazo, magnez, wapń, miedź) wielkość puli cynku endogennego w organizmie oraz wielkość wydalania cynku (z kałem, moczem, potem i innymi wydalinami).

Zapotrzebowanie na cynk związane jest z przyrostem nowych tkanek, zależy od szybkości wzrostu organizmu w różnych okresach życia (dzieciństwa i młodości). Zapotrzebowanie to jest największe w pierwszych miesiącach życia, potem maleje, aby skokowo wzrosnąć w okresie pokwitania. Dotyczy to szczególnie chłopców.

W czasie ciąży zwiększa się wchłanianie cynku, ale jednocześnie znacznie wzrasta zapotrzebowanie na ten pierwiastek, ze względu na zapotrzebowanie rozwijającego się płodu. W czasie laktacji zwiększa się utrata cynku z mlekiem, dlatego należy zwiększyć spożycie cynku, aby uzupełnić jego zwiększoną utratę.

Należy pamiętać, że szczególnie narażone na niedobór cynku są osoby w podeszłym wieku, osoby stosujące ścisłe ograniczenia dietetyczne i osoby niedożywione.

Źródła cynku w pożywieniu

Cynk należy do jednego z najbardziej rozpowszechnionych pierwiastków w przyrodzie, dlatego znajduje się powszechnie w glebie i w wodzie, zaś w konsekwencji znajduje się zarówno w roślinach i jak i tkankach zwierząt. Produkty bogate w cynk to: ciemne pieczywo, sery podpuszczkowe, mięso, wątroba, kasza gryczana, jaja. Poniżej krótka lista produktów najbardziej bogatych w cynk:

  • Ostrygi
  • Nasiona sezamu
  • Siemię lniane
  • Nasiona dyni
  • Owies
  • Kakao
  • Ser żółty
  • Żółtko jaja
  • Fasola szparagowa
  • Fasola nerkowata

Cynk podobnie jak żelazo jest lepiej przyswajalny z produktów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego niż roślinnego.

Normy spożycia dla cynku

Na podstawie znowelizowanych norm żywienia dla populacji polskiej pod redakcją prof. M. Jarosza, wydanych przez Instytut Żywności i Żywienia 2012

Grupa
płeć/wiek
Cynk (mg)
EAR
Cynk mg
RDA
niemowlęta 0 - 0,5
2 (AI)
2 (AI)
niemowlęta 0,5 - 1
2,5
3
dzieci 1 - 3
2,5
3
dzieci 4 - 6
4
5
dzieci 7 - 9
4
5
chłopcy 10 - 12
7
8
chłopcy 13 - 15
8,5
11
chłopcy 16 - 18
8,5
11
dziewczęta 10 - 12
7
8
dziewczęta 13 - 15
7,3
9
dziewczęta 16 - 18
7,3
9
mężczyźni 19 - 65
9,4
11
mężczyźni > 65
9,4
11
kobiety 19 - 65
6,8
8
kobiety > 65
6,8
8
kobiety w ciąży < 19
10,5
12
kobiety w ciąży > 19
9,5
11
kobiety karmiące < 19
10,9
13
kobiety karmiące > 19
10,4
12

EAR = Estimated Average Requirement = przewidywane średnie zapotrzebowanie dla grupy – jest to norma, która pokrywa zapotrzebowanie 50% zdrowych i prawidłowo odżywionych osób.

RDA = Recommended Dietary Allowance = zalecane dzienne spożycie – jest to taka ilość, która pokrywa zapotrzebowanie 97,5% zdrowych i prawidłowo odżywionych osób.

AI = Adequate Intake = wystarczające spożycie – jest to norma podawana w przypadku, gdy nie da się ustalić poziomu RDA i jest to taka ilość danego składnika, która jest wystarczająca by pokryć zapotrzebowanie prawie wszystkich zdrowych i prawidłowo odżywionych osób. Zostaje ona określona na podstawie badań i obserwacji.

Objawy nadmiernego spożycia cynku

Ilość cynku, która występuje w pożywieniu, zazwyczaj nie prowadzi do nadmiernego jego spożycia. Zbyt duże, długotrwałe przyjmowanie cynku może prowadzić do odwrotnych skutków niż tych, które oczekujemy, czyli pogorszenie odpowiedzi immunologicznej, pogorszenie parametrów lipidowych, pogorszenie kondycji skóry i włosów. Nadmiar cynku może negatywnie wpłynąć na poziom żelaza (cynk i żelazo wykorzystują ten sam układ transportowy i wzajemnie tutaj konkurują). Ostre objawy zatrucia cynkiem objawiają się utratą apetytu, bólami głowy, bólami brzucha, nudnościami, wymiotami, biegunką.

Skontaktuj się z nami

Phytomedica Polska Spółka z o. o.
ul. Ogrodowa 31/35, 00-893 Warszawa
adres korespondencyjny: ul. Królowej Marysieńki 9 lok. 2, 02-954 Warszawa

T:   (+48) 22 550 60 30
T:   (+48) 22 550 60 40

E:   info@phytomedica.pl

Formularz kontaktowy

Jeśli nie znalazłeś poszukiwanych odpowiedzi wypełnij nasz formularz i wyślij zapytanie do eksperta!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora, tj. Phytomedica Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Ogrodowa 31/35, 00-893 Warszawa dla celów związanych z wykorzystaniem formularza kontaktowego. Dane podaję dobrowolnie, oświadczam iż jestem świadoma/y, że przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych oraz ich poprawiania.

Przed wysłaniem formularza upewnij się, że wpisany adres e-mail jest poprawny!